Dag 3 & 4 Singapore

Geplaatst op 14-12-2012 in Singapore

Dag 3 (11 dec)

Wakker geworden om 4 uur, 5 uur, 6 uur en om 7 uur er maar uit gegaan. Het leek net of we een jetlag hadden.

Ontbijtje genomen en hierna lekker de stad in met de Hop On Hop Off-bus. Deze heeft hier 3 verschillende routes en die moesten we natuurlijk alle drie eens even lekker uitgebreid uitproberen. Het was even zoeken waar we moesten zijn, maar op een zeker moment zagen we er een rijden en zijn ‘em achterna gerend en ingestapt. (Het hotel had dus wat verouderde informatie, maar misschien kwam het ook door allerlei wegopbrekingen.)

Bovenin de bus konden we wel heerlijk van het mooie weer en de temperatuur genieten. Die laatste was erg goed uit te houden, zolang de bus maar bleef rijden… Gelukkig zijn de straten in Singapore niet zo erg gevuld met auto’s als in Bangkok, dus reed de bus toch wel redelijk goed door. In Singapore kom je ook geen auto’s tegen die ouder zijn dan 10 jaar. Wat we ervan begrepen hebben moet je hier na 10 jaar een nieuwe auto kopen. Is alles omtrent een auto ontzettend duur, dus wordt het voor heel veel mensen oninteressant om een auto aan te schaffen.

We zijn nog even uitgestapt in Chinatown. Hier hebben we de Sri Mariamman Tempel (Hindoe) bezocht en even later ook nog de Buddha Tooth Relic Tempel. We zijn in deze wijk wat rondgelopen, wat gedronken op een hoekje van een drukbezocht straatje met allerlei kleine souvenirstalletjes. Aan de overkant van het straatje bevond zich een Munt Museum met buiten de oudste munt ooit uitgestald. Hierna weer in zo’n HOHO-bus gestapt en weer verder genoten van de stad.

Viv probeerde met deze reis te ontkomen aan de Kerstmuziekjes en -versieringen, maar dat gaat ook hier niet lukken helaas. Het begon al bij de aankomstbanden van Changi Airport met Jingle Bells-muziek, maar hier in de binnenstad hebben ze er helemáál 1 groot festijn van gemaakt. Overal versieringen, verlichting, megasledes met rendieren, pakjes, Santa Clauses, mega kerstbomen, muziek (en dan nog vooral “I’m dreaming of a white Christmas” hahaha , dat zal hier een “white sandy X-mas” worden denk ik. Iets anders wordt lastig hier…), je kan het zo gek niet bedenken of je vind het hier terug. Maar goed, daarmee kan het nog steeds niet op tegen New York hoor!

Teruggekomen bij het hotel, ontdekten we dat The Banana Leaf Apolo Restaurant zeer dichtbij was. We hadden hierover gelezen in de lonely planet en op internet you tube filmpjes gezien. Dit restaurant stond zeer goed aangeschreven en je mag er met je handjes eten . Je krijgt een bananenblad als placemat voor je, en hier mag je je eten op deponeren en doen alsof je gaat vingerverven, met je vingers door je eten heen wroeten en dan in je mond stoppen. Eigenlijk alles wat wij in onze westerse wereld als kind zijnde hebben af moeten leren! Ik kan jullie wel vertellen dat het ook heel erg onnatuurlijk aanvoelt, maar ja, als je hier met mes en vork gaat zitten eten, dan worden wij de attractie. En dát is nou toch ook weer niet de bedoeling! Het eten was verrukkelijk, goed en goedkoop, maar ja, dat biertje was hier weer extreem duur (SGD 6,50 per glas, dus zo’n 25 cl). Tijdens het eten barstte de lucht buiten helemaal open, hevige regenbuien met onweer en stormen. Het is hier nu regentijd, dus dat mag allemaal, maar liever niet te lang.

Dag 4 (12 dec)

Na lekker uitgeslapen te hebben (is niet moeilijk in dit hotel, want de kamers hebben geen ramen en dus hierdoor geen lichtinval. Het is alleen moeilijk inschatten hoe laat het is, maar ja zolang je slaap hebt geen probleem dus!), heerlijk onder die super regendouche gestaan. Lekker ontbeten en de dag weer begonnen met de HOHO-bus. We hadden besloten om naar het Marina Bay Sands Hotel te gaan om van het uitzicht te genieten. Misschien hebben jullie hier al wel eens iets over gezien of gelezen. Dit is een gebouw in de vorm van een boot bovenop 3 wolkenkrabbers. Maar voordat we de entree bereikten, moesten we eerst de straat nog oversteken. Voor het eerst in mijn leven wachtte ik op groen licht en juist nu werden we bijna aangereden. De vrouw achter het stuur wist nog net op tijd te stoppen en was zo enorm geschrokken dat ze pas weer verder reed toen wij al bij de ingang van het gebouw waren aangekomen.

Na wat beneden rondgekeken te hebben, hadden we de lift gevonden naar de 57e verdieping. Hier zit de Sky Lounge en kun je op het terras een kopje koffie o.i.d. drinken. Dit zat helemaal in de planning, dus hielden we rekening met Venetiaanse prijzen (Hotel Danieli, toplocatie met prachtig uitzicht op de Lagoon, kopje espresso € 25,-). Dus hebben wij eerst heel voorzichtig de kaart bekeken, maar de prijzen voor koffie ontbraken. Biertje was ± SGD 10,-, dus concludeerden we dat we veilig koffie konden bestellen, 1 espresso en een cappuccino voor SGD 12,-. Dus dat is nog eens zeer aangenaam genieten van een geweldig uitzicht (tevens een prachtig uitzicht op Bintan, ons laatste routepunt van deze reis).

Na dit machtig mooie hotel bekeken te hebben, zijn we op weg gegaan naar Orchard Road om wat warenhuizen te bekijken. Na gek te zijn geworden van alle drukte, kerstmuziek en warmte buiten en enorme kou binnen, besloten we de regen buiten te trotseren en terug te keren naar het hotel voor een middagdutje. Eerst nog even een heerlijk bordje spicy rijst en noodles gegeten bij Dickson’s (islamitisch restaurantje) om de hoek van ons hotel.

Viv ging op de iPad het dagverslag op de reissite typen, zodat iedereen onze verhalen kan lezen en de familie en vrienden zo lekker kunnen meereizen en genieten. Dit liep helaas helemaal mis en ze werd er knettergek van. Toen maar als troost even lekker genieten van het Happy Hour beneden in de lobby van het hotel, alvorens we weer op pad gingen.

’s Avonds de metro genomen naar station Ang Mo Kio (wederom een hele happening in de Singapore Peak Hours), en hier busnr. 138 naar eindstation Singapore Zoo Garden en Night Safari. Die laatste stond op ons programma. Waanzinnig leuk en onbeschrijflijk dat je in een trammetje stapt (soortement van golfkarretjes aan elkaar) en alle dieren hier in de vrije natuur van zeer dichtbij kunt bewonderen. Hierna de avondvoorstelling nog bekeken, waarin met allerlei dieren grapjes met het publiek werden uitgehaald. Kortom een zeer unieke en belevenisvolle avond geweest. Wil, bedankt voor deze leuke tip!